Min Reise fra Filippinene til Fjordene

Categories Blogg

Da en venninne spurte meg om jeg ville komme til Norge, var jeg bare 23 år og levde et bekymringsløst liv på Filippinene. Lite visste jeg at svaret på det spørsmålet skulle bli starten på en helt ny livsreise. Den 12. september kjente jeg den bitende kulden ved Gardermoen og visste med en gang at jeg hadde trådt inn i en ny verden.

Jeg husker godt den første dagen. Jeg landet tidlig om morgenen, men klarte å miste bussen kl. 10:00 til Stryn. Med den neste bussen ikke før kl. 16:00, var jeg strandet i et fremmed land, uten å kunne et ord norsk. Den 7 timer lange bussturen var fylt med lyden av blinklys – en konstant påminnelse om min reise mot det ukjente. Uten noen å snakke med, var det bare meg og mine tanker, omgitt av Norges vakre landskapet.

Ankomsten til Stryn sentrum var som å tre inn i en drøm. Min vertsmor ventet på meg, og vi kjørte til et hus som var så stort og vakkert at det tok pusten fra meg. Alt var så nytt og annerledes – fra det koselige huset til den enorme hunden som møtte meg ved døren. Jeg var fri til å utforske min nye verden fra det øyeblikket jeg våknet neste dag.

Jeg vil aldri glemme min første morgen i Norge, da jeg våknet til lyden av en TV som var på, det var forresten Katten med Hatten. Og frokosten! Polarbrød med sjokoladepålegg. Inni meg gråt jeg etter risen – et tydelig tegn på kultursjokket som ventet meg. Men da snøen først falt den oktober, følte jeg en barnlig glede ved synet av det glitrende hvite landskapet, selv om mørket som senket seg allerede kl. 15:00 var en sjokkerende opplevelse.

Norskkurset jeg startet på nesten umiddelbart, var en ny utfordring. Å lære nynorsk uten å engang kjenne de norske bokstavene, og å bli kastet inn i en klasse som allerede hadde kommet langt, var ikke lett. Men det var barna jeg passet som virkelig hjalp meg med å lære språket. Gjennom lek og daglige samtaler følte jeg meg snart mer komfortabel med mine nye språkferdigheter.

Min første norske jul var magisk. En venn som også var au pair inviterte meg til å tilbringe høytiden med dem. Vi feiret på en hytte som var så moderne og annerledes fra alt jeg hadde opplevd hjemme på Filippinene. Å pynte et ekte juletre, se mengden av gaver under det, og å motta gaver som en laptop og parfymer var overveldende, men også utrolig rørende.

Mitt opphold i Stryn varte i ni måneder før jeg flyttet til Karmøy i Haugesund. Der møtte jeg en nydelig familie, med en varm velkomst. Jeg lærte mer om norsk kultur gjennom påsken, 17. mai, bryllup og hverdagslivet. Å bytte fra nynorsk til bokmål på norskkurs var en utfordring, men på den tiden hadde jeg allerede begynt å snakke litt med den som skulle bli min kjæreste.

Dette er bare begynnelsen på min reise med kulturell integrering. Neste gang vil jeg dele mer om forholdet til “kjæresten” min og hvordan det har påvirket min opplevelse her i Norge. Følg med!

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Min Reise fra Filippinene til Fjordene

  1. Så spennende å lese om historien din ettersom jeg også kom fra Filippinene. Lykke til videre:)
    Artig å finne en blogger som er også fra Filippinene:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *